Wednesday 11 September 2013

Australia Menolak Coca-Cola Diiklankan Di Televisyen



Organisasi kesihatan terkemuka Diabetes Australia dan Nutrition Australia melancarkan kempen menentang iklan Coca-Cola paling akhir yang ditayangkan di TV.

Sebanyak 12 organisasi kesihatan menulis surat kepada Coca-Cola, mendesak penamatan iklan dan menarik penglibatan sebagai sponsor untuk ajang sukan anak-anak. Iklan Coca-Cola yang diprotes itu menunjukkan serangkaian kegiatan seperti naik basikal dan menggunakan slogan "inovasi, maklumat, dan pilihan" dalam kaitannya dengan upaya menangani masalah obesiti di Australia.

Jane Martin dari Obesity Policy Coalition mengatakan, organisasi-organisasi kesihatan ingin menyuarakan kebimbangan mereka langsung kepada Coca-Cola.

"Kami fikir, kamilah sumber terbaik untuk bicara tentang kesan dan penyelesaian menyangkut minuman bergula," katanya. "Awam sebaiknya tidak mendapat nasihat kesihatan dari Coca-Cola. Mereka sendiri yang mengatakan, Coca-Cola membuat orang jadi gemuk, Coca-Cola merosakkan gigi, Coca-Cola mengandungi kafein."

Surat protes itu juga menyeru dikuranginya kadar gula dalam minuman seperti Coke, Fanta, dan Sprite, juga seruan agar minuman seperti itu ditarik dari kantin sekolah.

Juru bicara Coca Cola mengatakan kepada ABC, pihaknya sudah memberikan respons surat itu. "Kami tetap berpegang pada komitmen untuk memberi pilihan kepada masyarakat, serta mendorong mereka untuk lebih aktif dan menikmati minuman sebagai sebahagian daripada gaya hidup dan pemakanan yang seimbang," demikian pernyataan juru bicara Coca-Cola.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online