Wednesday, September 25, 2013

6 Rahsia Hubungan Harmonis



Cemburu, marah , sakit hati adalah cabaran dalam sebuah hubungan. Berikut enam kunci agar hubungan berjalan lancar dan menyenangkan.

1 . Sugesti positif.Sugesti diri bahawa pasangan merupakan yang terbaik. Yakinkan perkahwinan adalah perkara yang luar biasa. Sugesti positif akan mendorong anda untuk selalu mempertahankan hubungan . Pasangan pun akan merasa dicintai dan berusaha menjaga komitmen dan tidak mengecewakan anda.

2. Memelihara kegiatan rutin.Pastikan anda dan pasangan mempunyai kegiatan rutin bersama. Sebab kegiatan rutin ini yang akan selalu teringat ketika " tidak dilakukan". Pasangan maupun anda akan merasa ada yang hilang dan kemudian akan mencarinya. Misalnya ciuman dan pelukan hangat setiap kali bertemu , perayaan ulang tahun yang sederhana tapi penuh makna, dan sebagainya.

3. Berikan kejutan.Tidak hanya memelihara kegiatan rutin, tapi kejutan akan memberikan warna dalam sebuah hubungan. Jadi lebih bersemangat dan terhindar dari tepu . Lakukan sesuatu di luar kebiasaan. Misalnya , membelikan barang kesukaannya, kirim SMS mesra, dan lain-lain .

4. Kenali hot buttons.Hot buttons adalah hal yang jika dikatakan , akan menyinggung pasangan , bahkan boleh menyakitkan. Oleh kerana itu, kenali dan berkomunikasi . Sebab setiap orang mempunyai hot buttons yang berbeza. Anda harus menghormati hot buttons jangan sampai " keceplosan " kerana akan berpotensi mencetuskan konflik lebih dalam.

5. Tetap mencintai saat marah.Cuba memisahkan antara pribadi pasangan dengan sikap yang membuat anda marah. Artinya kritik yang membina memang diperlukan , namun tidak menyebabkan anda membenci pasangan atau pun sebaliknya. Ingat pasangan anda bukanlah orang yang sempurna, begitu pun halnya anda .

6. Menilai hubungan secara berkala.Dalam menilai hubungan, anda dan pasangan boleh menyuarakan idea-idea atau keinginan masing- masing di mana tujuannya adalah menciptakan hubungan yang harmoni dan bahagia. Boleh dilakukan secara berkala, di saat detik-detik istimewa seperti akhir tahun atau perayaan hari jadi.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online