Saturday 7 September 2013

4 Jenis Ereksi Wajib Diketahui Lelaki



Sekurang-kurangnya ada empat jenis ereksi yang wajib diketahui oleh setiap lelaki . Penting ertinya mengenal jenis ereksi kerana hal ini menentukan tahap kepuasan dan kejayaan mencapai orgasme pada hubungan suami isteri . Jenis ereksi dikenali sebagai erection hardness score ( EHS) , yang menentukan tahap kekerasan atau simpulan zakar.

" Nilai EHS menentukan kepuasan saat berhubungan seksual. Pemeriksaan EHS juga biasa dilakukan pada rawatan disfungsi erektil ," kata urologi Hospital Asri, Dr dr Nur Rasyid, SpU , pada seminar "Pesakit Disfungsi Ereksi (DE ) Kini Memiliki Harapan Sembuh Tanpa Obat " di Jakarta , Kamis ( 5/9/2013 ) .Berikut empat jenis ereksi seperti dijelaskan Nur Rasyid: 

Jenis 1

Menurut Nur, jenis ini biasa dianalogikan sebagai hidangan agar- agar . Pada keadaan ini zakar sudah membesar , tetapi tidak cukup keras .


Jenis 2

Jenis ini mempunyai analogi yang sama dengan jenis sebelumnya . Namun , pada keadaan ini zakar sudah cukup besar dan keras. " Jenis satu dan dua tidak cukup untuk penetrasi. Biasanya bukan jenis ini yang digunakan dalam hubungan suami isteri ," kata Nur.


Jenis 3

Buah pisang biasa dianalogikan untuk jenis 3. Pada keadaan ini , zakar sudah boleh digunakan untuk penetrasi.


Jenis 4

" Pada keadaan ini zakar benar -benar bersedia digunakan untuk penetrasi. Beberapa pasangan memilih jenis ini berbanding jenis 3," kata Nur. Jenis 4 biasa dianalogikan sebagai buah ketimun .

Ereksi sendiri adalah reaksi pada kepala ( gland ) zakar akibat pelbagai rangsang yang diterima baik penglihatan, penciuman, dan sentuhan . Keadaan ini berlaku kerana adanya krause finger corpuscle pada kepala zakar , yang mempunyai banyak sel saraf.

Pelbagai rangsang tersebut ditangkap krause finger corpuscle , yang kemudian dihantar ke otak. Dari otak , rangsang tersebut diterjemahkan dan dihantar kembali menjadi reaksi ereksi. Saat ereksi, pembuluh darah pada zakar melebar dan berisi penuh darah. Untuk mencapai ereksi, pembuluh darah harus dalam keadaan rileks ."Pada masa rileks , kalsium dalam sel di zakar menurun. Disebabkan itu, pesakit disfungsi erektil mengambil PDE -5 inhibitor, yang berfungsi menurunkan kadar kalsium dalam sel di zakar ," kata urologi Dr Ponco Birowo , SpU , PhD.

Sumber: kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online