Tuesday, August 6, 2013

Racun Dalam Tubuh Manusia Juga Berbeza Darjat

 
Asap Pun Berbeza Darjat
Kita boleh mengetahui status ekonomi seseorang bukan cuma berdasarkan perhiasan yang melekat, tetapi juga dari jenis racun kimia yang terkumpul dalam tubuhnya.

Zat kimia pada tubuh orang-orang kaya ternyata kebanyakan berasal dari pengambilan ikan atau pelbagai kosmetik rawatan badan yang dipakainya. Sebaliknya, orang yang miskin kebanyakan zat kimia dalam tubuhnya berasal dari rokok.

Hal ini terungkap dari penyelidikan yang dilakukan pasukan dari University of Exeter. Mereka menyebutkan, unsur zat kimia dalam tubuh ditemui pada orang dari pelbagai peringkat ekonomi. Namun, jenisnya berbeza bergantung pada tahap sosial mereka.

Pada awalnya para penyelidik menduga orang dengan status ekonomi lebih rendah mempunyai lebih banyak bahan kimia dalam tubuhnya. Ternyata faktanya tidak demikian.

"Ketika tahap ekonomi seseorang berubah, terjadi perubahan gaya hidup yang ikut mengubah jenis zat kimia dalam tubuh mereka," kata ketua kajian, Dr Jessica Tyrrell.

Kajian membandingkan data dari enam penduduk berbeza. Hasil penyelidikan menunjukkan adanya hubungan antara 18 unsur kimia berbeza dengan tahap kemiskinan.

Orang dengan pendapatan lebih tinggi mempunyai jumlah racun lebih banyak, termasuk merkuri dalam urine, arsenik, Caesium, dan thallium. Pola makan mempengaruhi pengumpulan unsur tersebut dalam tubuh. "Penggunaan ikan berpengaruh pada tingginya zat kimia tersebut," kata Tyrrell.

Mereka juga mempunyai unsur kimia benzophenone-3 yang lebih tinggi. Unsur ini diperoleh dari penggunaan tabir suria.

Sementara itu, orang dari kalangan ekonomi bawah mempunyai kandungan lead, kadmium, antimoni, dan bisfenol A lebih tinggi dalam urinenya. Asap rokok dan pola makan rendah nutrisi bertanggung jawab pada tingginya kandungan lead dan kadmium.

Bahan-bahan kimia dalam rokok ini, meski jumlahnya kecil, tetapi dalam jangka panjang boleh memberi kesan pada timbulnya penyakit jantung dan diabetes.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online