Saturday, August 17, 2013

" Patung Perut" Idea Baru Abadikan Saat Hamil






Apabila ibu mengandung buat kali pertama, saat itu sukar digambarkan dengan kata-kata. Justeru, terdapat ibu-ibu yang mengabadikan saat mengandung itu dengan membuat monumen.
 
Kehamilan adalah masa-masa penantian yang sangat menyenangkan untuk pasangan suami isteri. Tak aneh jika banyak pasangan yang memutuskan untuk mengabadikan masa-masa kehamilan ini.

Beberapa tahun lalu, momen kehamilan dan kelahiran anak ini dirayakan dengan membuat cetakan gipsum kaki bayi yang baru lahir. Beberapa tahun belakangan, trend merayakan momen bahagia ini disimpan dalam bentuk foto-foto kehamilan. Beberapa selebriti dunia juga mengikuti trend ini.

Tahun ini, pengukir CJ Munn dan Andre Masters cuba menghadirkan trend baru untuk "merangka" momen indah ini. Kedua pematung ini menggabungkan kedua-dua idea sebelumnya dan menghasilkan patung yang berbentuk perut ibu semasa mengandung.

Sebelumnya, keduanya bekerja sebagai kru make-up untuk pelbagai filem dan rancangan televisyen. Salah satu tugas mereka membuat perut hamil palsu. Akhirnya mereka cuba membuat perut palsu ini dari cetakan gips. Sebenarnya hal ini hanya dilakukan sebagai hobi, dan dibuat untuk rakan-rakannya. Namun, berita mengenai kepakaran mereka pun menyebar sehingga banyak ibu hamil yang tertarik untuk membuatnya.

Kerana banyak peminatnya, CJ dan Andre pun mendesain perut gips ini dengan pelbagai warna, bahan, dan juga hiasan. Kini mereka tak cuma membuatnya dari bahan gips, tetapi juga plaster tradisional, sampai gangsa. Aneka hiasannya juga ditambah untuk memperindah perut gips ini, antara lain batu-batuan, atau dibuat dengan pecahan kaca.

"Semua perut buatan ini dibuat persis sesuai aslinya dan dibuat khusus untuk anda. Tak cuma itu, hiasan di atasnya juga disesuaikan dengan keinginan atau simbol peribadi yang diinginkan," ungkap Andre.
Proses pembuatannya sendiri sebenarnya tak memakan masa yang lama. Sesi "pemutus" atau proses menampal gips ke perut hanya memerlukan masa 30-60 minit. Proses penempelan ini dilakukan dengan menggunakan berus dan dioleskan ke bahagian yang dikehendaki. Setelah mengering, gips kemudian dilepas dan dikeringkan.

Sekalipun tak mengambil masa yang lama untuk proses ini, anda masih perlu bersabar untuk boleh menerima "perut anda" ini. Andre dan CJ memerlukan masa 14 minggu untuk menyelesaikan satu perut gips dan lima bulan untuk satu perut gangsa.

"Ini masa yang minimum. Akan tetapi, bergantung dari permintaan pelanggan juga. Sampai saat ini tidak ada permintaan hiasan yang terlalu liar atau aneh. Satu-satunya batas adalah anggaran dan imaginasi pelanggan. Beberapa orang sudah meminta untuk menghias perut dengan ukiran puisi atau lirik lagu , "katanya.

Sumber: kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online