Friday 23 August 2013

Kereta Lipat Atasi Masalah Kesesakan



Tak cuma basikal, kereta juga boleh dilipat! Sejumlah ilmuwan dari Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), Korea Selatan mencipta kereta masa depan yang tidak merampas banyak tanah letak kerana boleh dilipat. Diharapkan, kereta ini akan membantu permasalah bandar-bandar besar untuk menyediakan kemudahan tempat letak kereta. Kereta lipat itu dinamakan Armadillo-T, mulai unjuk gigi di kawasan kampus (21/8).


Menurut Profesor In-Soo Suh, pemimpin pasukan, kereta masa depan harus fleksibel, bertenaga elektrik, personal dan boleh menjadi kenderaan penghubung. "Saya berharap, orang yang tinggal di bandar besar mengubah gaya hidup dari kereta dengan enjin berbahan bakar fosil ke kenderaan personal dengan motor elektrik. Armadillo-T boleh jadi alternatif, "katanya.

Reka bentuk kereta elektrik mikro ini, lanjut Soo Suh, terinspirasi dari haiwan asli Amerika Latin yang disebut armadillo. Ini adalah mamalia dengan cangkang yang berfungsi sebagai tameng. Cengkerang yang keras akan menyembunyikan tubuhnya dari serangan para pemangsa. Karakter itu ditiru Armadillo-T. Selepas mendapati tempat letak sempit, penumpang turun dan menekan remote: bodi belakang meninggi dan menutup bahagian depan. Sebelumnya, muncul roda kecil dari tengahsebagai penyangga.

 
Apabila dilipat, panjang kereta semula 2.8 meter boleh dipangkas menjadi 1,65 meter atau pertiga kawasan letak kereta biasa, 5 meter. Penumpang boleh menggerakkannya hingga 360 darjah untuk memasukkan bodi ke lahan parkir sempit.

 
Kereta imut ini digerakkan motor elektrik yang langsung dipasang di roda. Sumber tenaga, bateri lithium-ion 13,6 kWh yang disimpan di bahagian depan dan bias dikebut 60 kpj. Jarak yang bias ditempuh untuk sekali isi bateri, 100 km dengan lama pengisian hanya 10 minit.

 
Total berat 450 kg, dipusatkan di depan sebagai pengimbang ketika bahagian belakang terangkat. Keunggulan lain, tidak pakai spion luar! Sebagai pengganti digunakan kamera dengan gambar ditayangkan pada dash di kanan-kiri (lihat gambar), sekaligus juga mengurangkan blind spot.

Sumber: kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online