Sunday 25 August 2013

Berkhatan Dapat Meningkatkan Keinginan Seksual?



Setiap orang Islam akan mengalaminya dan bagi lelaki berkhatan atau bersunat menunjukkan diri semakin dewasa. Apakah kebaikan bersunat atau berkhatan itu?  Banyak kelebihan orang yang bersunat tidak kira atas tuntutan agama atau kesihatan.


Apakah maksud berkhatan?

Memotong atau prosedur membuang lebihan kulit di bahagian alat sulit lelaki atau perempuan. Berkhatan bagi lelaki ialah pengalihan kulup zakar. 

Mengapa berkhatan dilakukan?

Ia biasanya dilakukan atas sebab agama, terapeutik perubatan dan tujuan kebersihan. 





Apakah sebab perubatan terapeutik berkhatan untuk lelaki?

Ia biasanya dilakukan untuk kulup panjang, jangkitan kulup atau bengkak kulup yang menyebabkan kesakitan. Jika berlaku jangkitan saluran kencing disebabkan tahap penjagaan kebersihan rendah pada kulup zakar, berkhatan mungkin perlu dilakukan.


Apakah phimosis?

Phimosis adalah keadaan bukaan kulup yang sangat kecil.

Apabila membuang air kecil, air kencing terkumpul antara kepala zakar dan kulup dan bengkak seperti belon boleh dilihat. Kesukaran menjaga kebersihan kepala zakar dan jangkitan saluran kencing mungkin dihadapi.


Apakah paraphimosis?

Tindakan pesakit phimosis menarik balik kulup ke belakang secara paksa boleh menyebabkan ketegangan (paraphimosis) di pangkal kepala zakar.

Kepala zakar menjadi bengkak dan sakit kerana paraphimosis. Berkhatan kecemasan diperlukan jika pesakit gagal menarik kulit khatan itu kembali ke kedudukan asal.


Bilakah umur sesuai untuk berkhatan atas sebab agama?
Berkhatan boleh dilakukan pada sebarang usia. Bagi ibu bapa yang memilih melakukan khatan anak pada usia sangat awal, pakar bedah akan membincangkan risiko dan manfaatnya.

Sesetengah pakar bedah lebih suka kanak-kanak itu mempunyai berat badan mencukupi sebelum berkhatan. Jadi secara teknikalnya, ia lebih memudahkan pakar bedah atau pakar bius melakukan prosedur khatan.


Apakah kaedah berkhatan?

Kaedah konvensional berkhatan ialah memotong dan mengalihkan kulup. Ia boleh dilakukan pada sebarang usia pesakit bagi tujuan terapeutik. Kaedah baru ini menggunakan pengapit plastik, bergantung kepada saiz dan keadaan kulup dan zakar.


Apakah jenis ubat bius digunakan untuk berkhatan?

Biasanya, bius setempat dilakukan. Bagi pesakit yang cemas atau kanak-kanak, bius umum (tidak sedar sepenuhnya) mungkin diperlukan.


Apakah komplikasi biasa berkhatan?

Pendarahan boleh berlaku jika pembuluh darah tidak ditangani dengan baik ketika berkhatan. Sakit pada luka selepas pembedahan adalah perkara biasa kerana zakar organ sangat sensitif.

Luka mungkin berlaku jika jahitan terbuka dengan sendiri terlalu awal.


Apa perlu dilakukan jika pendarahan banyak selepas berkhatan?

Bahagian dibedah mungkin memerlukan jahitan tambahan untuk menghentikan pendarahan.


Apakah jenis bahan digunakan pada jahitan berkhatan? Adakah saya perlu datang untuk membuka jahitan?

Biasanya, pakar bedah menggunakan jahitan diserap dan tidak perlu membuka kembali jahitan selepas luka sembuh.


Apakah bahan sesuai dibubuh pada luka berkhatan?

Untuk beberapa hari pertama, akan ada sedikit pendarahan dan bahan nipis berkait terbuka (kain kasa) atau tidak berpelekat diperlukan.

Apabila pendarahan semakin kurang, luka boleh dibiar didedahkan. Kain sarung atau pakaian longgar membantu mengurangkan kesakitan apabila pesakit berjalan.


Adakah berkhatan meningkatkan keinginan seksual?

Berkhatan meningkatkan kebersihan kepala zakar. Bagaimanapun, bukti bahawa berkhatan dikatakan meningkatkan keinginan seks adalah tidak kukuh.


Apakah bola logam kecil yang dimasukkan di bawah kulit zakar jarang pada pesakit tertentu?

Standard berkhatan tidak membabitkan kemasukan bola logam kecil di bawah kulit zakar. Bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, pesakit boleh memasukkan bola logam kecil ketika berkhatan untuk meningkatkan geseran ketika hubungan kelamin dan ini bukan amalan biasa.

Pakar bedah biasanya tidak menasihati kemasukan benda asing ketika prosedur kerana risiko jangkitan atau reaksi benda asing itu terhadap tubuh boleh berlaku.


Sumber: Harian Metro

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online