Friday 16 August 2013

Bahaya Minum 4 Cawan Kopi Setiap Hari



Banyak orang yang mempunyai kebiasaan minum kopi di pagi hari. Kebiasaan tersebut tidak salah, justru baik untuk membangkitkan semangat dan mengusir kantuk. Bahkan, minum kopi juga mempunyai banyak manfaat, antara lain, baik untuk kesihatan jantung, mengurangkan risiko kanser payudara, penyakit parkinson, dan kemurungan.


Hanya, jika diminum dalam jumlah berlebihan, maka kopi boleh meningkatkan risiko kematian, terutama bagi mereka yang berusia muda.

Sebuah kajian baru dari jurnal Mayo Clinic Proceedings mencari, orang yang berusia di bawah 55 tahun yang minum empat atau lebih cawan kopi sehari mempunyai risiko kematian 50 peratus lebih besar daripada mereka yang tidak. Itu sebabnya, sebaiknya anda mula menyekat jumlah cawan kopi yang diminum setiap hari.

Para penyelidik menganalisis data dari sekitar 43.000 peserta. Mereka meminta peserta untuk menjawab soal selidik yang mengandungi gaya hidup dan riwayat kesihatan keluarga antara tahun 1979 dan 1998. Setelah diikuti 17 tahun kemudian, 2.512 orang dari para peserta itu meninggal dunia. Kajian menunjukkan, peserta yang merupakan peminum berat kopi cenderung untuk meninggal lebih cepat berbanding mereka yang tidak.

Ketua kajian Junxiu Liu, penyelidik dari jabatan biostatistik dan epidemiologi di University of South Carolina, mengatakan, ada hubungan positif antara pengambilan kopi berlebihan dan kematian pada penduduk lelaki dan wanita yang berusia lebih muda dari 55 tahun. Bagi mereka dengan usia lebih dari 55 tahun, hubungan ini tidak terlalu ketara pada kedua-dua gender.

Para penyelidik belum dapat mencari alasan mengapa hubungan tersebut tidak signifikan pada mereka yang berusia tua. Namun, Rebecca Solomon, ahli gizi klinik dari Mount Sinai Medical Center New York berpendapat, peminum berat kopi usia muda umumnya juga melakukan kebiasaan negatif lainnya sehingga kesannya lebih nyata pada kesihatan mereka.

"Peminum berat kopi cenderung juga merokok dan minum alkohol. Selain itu, kafein dalam kopi dapat membuat dehidrasi. Jika mereka tidak minum cukup air, maka kesannya akan buruk," tuturnya.

Selain itu, tambahnya, orang yang minum 28 cawan kopi setiap minggu juga cenderung mempunyai kebiasaan tidur yang tidak sihat. Padahal, banyak kajian membuktikan, kurang tidur memberikan kesan buruk, seperti obesiti, penyakit kardiovaskular, dan gangguan kesihatan lain.

"Kafein termasuk ubat yang jika diambil berlebihan boleh memberikan kesan negatif," tegasnya.

Solomon menyarankan, pengurangan pengambilan kopi perlu dilakukan secara beransur-ansur. Jika terbiasa minum empat hingga lebih cawan, kurangkan menjadi tiga. Setelah cukup terbiasa, kurangkan lagi menjadi dua, dan seterusnya. Pengurangan mendadak akan mengakibatkan pusing yang berlebihan

Minum air kosong lebih banyak daripada air manis atau air berkarbonat untuk kesihatan yang sempurna.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online