Sunday 25 August 2013

7 Pekerjaan Paling Mencabar Dalam Bidang Sains

Add caption
Semua pekerjaan adalah mencabar. Jika sesuatu pekerjaan dilakukan sambil lewa, maka hasilnya pun tidak seperti yang diinginkan. Begitu juga dalam bidang sains, pekrjaan yang ekstrim boleh dibahagikan kepada tujuh. Mungkin ada lebih lagi, namun di sini penulis memetik kenyataan daripada artikel kompas.com mengatakan bahawa terdapat 7 pekerjaan paling mencabar dalam bidang sains.


Artikel tentang 7 pekerjaan paling mencabar dalam bidang sains:

Penyelam gua bawah air

Sebagai penyelam gua yang tersembunyi di bawah air, seseorang sudah pasti menghadapi pelbagai kemungkinan yang mengerikan. Kecuaian yang dilakukan pada saat menyelam berpotensi menyebabkan longsor pada gua. Sedimen yang terjatuh boleh membuat penyelam terjebak di dalam gua dengan bekalan oksigen yang semakin menipis.

Sejak tahun 1969 hingga 2007, tercatat 368 orang Amerika meninggal ketika melakukan selaman ke dalam gua. Walaupun penuh risiko, tetapi selaman ke dalam gua bawah air mampu mengungkap berbagai fakta baru mengenai iklim purba dan ekologi suatu pulau.


Pada tahun 2010, Kenny Broad, antropolog dari University of Miami, bersama pasukan penyelam di Bahamas melakukan selaman ke dalam "lubang biru" untuk mengungkap sejarah iklim di wilayah tersebut. Lubang ini merupakan sinkholes berisi air yang akhirnya membentuk gua di bawah air.


Mereka berjaya mengungkap jika lubang biru sempat menjadi habitat bagi buaya dan penyu purba, tetapi binatang-binatang ini menghilang bertepatan dengan kedatangan manusia ke pulau tersebut. Beberapa bulan selepas filem tentang pengembaraan mereka ditayangkan, Wesley Skiles, salah satu jurugambar projek ini, meninggal saat menyelam pada sebuah karang di lepas pantai Florida.


"Saturation diver" 


Ancaman bagi para penyelam ternyata tidak hanya berkaitan dengan bekalan oksigen yang terhad. Kandungan nitrogen di laut dalam yang terserap oleh tubuh ternyata dapat menimbulkan gangguan pada darah.

Penyelam yang terlalu lama berada di laut dalam boleh diserang the bends, yakni sebuah penyakit yang membuat darah menjadi berbuih.


Untuk mengelakkan penyakit tersebut, para penyelam hanya dibenarkan menyelam selama beberapa jam. Jika masa yang mereka miliki untuk menyelam ternyata tidak cukup untuk mendapatkan data di dasar laut, maka mereka harus mau tinggal dalam sebuah makmal di dalam laut.


Salah satu makmal bawah laut yang ada di dunia adalah Aquarius. Makmal ini terdapat di lepas pantai Florida. Aquarius mengepam udara dari atas laut dan membawanya masuk untuk membolehkan para penyelam mendapatkan "udara kering" di tempat tersebut.


Penyelam boleh tinggal di Aquarius selama dua minggu tanpa peralatan menyelam. Namun, baju menyelam dan oksigen harus digunakan kembali ketika mereka pergi keluar dari makmal untuk meneruskan carian. Walaupun makmal ini membantu para penyelam mengelakkan the bends, tetapi tetap saja hidup di rumah lebih selesa daripada di Aquarius. "Hidup di Aquarius tidaklah romantis. Anda boleh dengan mudah mengalami jangkitan pada kulit dan telinga. Tubuh anda akan terasa lembab dan tidak pernah benar-benar mengering," ujar M Dale Stokes, seorang ahli marin di University of California, San Diego, Scripps Institution of Oceanography di La Jolla, California.


Pemerah bisa ular

 Memerah bisa ular bukanlah pekerjaan yang mudah untuk dilakukan. Para pemerah boleh sering kali berhadapan dengan ular-ular paling mematikan di dunia. Mereka tidak hanya perlu mendapatkan boleh dalam jumlah yang banyak, tetapi juga harus mendapatkan banyak ular untuk mampu menghasilkan racun yang banyak.

Para pemerah bisa ular harus mampu mencari ular dan mengeluarkan mereka dari sarangnya. Kemudian taring ular tersebut harus diarahkan ke dalam sebuah botol dengan tutup plastik. Agar pengeluaran boleh yang didapatkan banyak, para pemerah juga harus mengurut kelenjar racun pada tubuh ular.


Tidak jarang pemerah boleh mendapatkan gigitan saat melakukan tugasnya. Bahkan beberapa pemerah pernah digigit hingga lebih dari 24 kali.


Angkasawan

 Angkasawan adalah salah satu pekerjaan yang dilakukan manusia pada suatu lingkungan yang keras. Para angkasawan harus mengikuti siri latihan yang berat, harus mampu menahan bombardir sinar ultraviolet, hingga harus menghadapi satu daripada 100 risiko kematian dalam penerbangan.

Bahkan, risiko masih harus mereka alami ketika sudah berjaya tiba dengan selamat di Bumi. Tinggal di persekitaran dengan graviti rendah selama jangka waktu yang lama dapat menimbulkan atrofi (penyusutan) otot dan pelemahan tulang bagi para angkasawan.


Juruteknik makmal

 Salah satu pekerjaan paling berbahaya dalam sains justru sekaligus menjadi pekerjaan yang paling membosankan, yakni juruteknik makmal.

Salah satu juruteknik makmal yang berjaya selamat dari kecelakaan kerja di makmal adalah Jamile Jackson, seorang pentadbir sistem permainan pelatih otak milik syarikat Lumosity. Saat itu Jackson tengah menyiapkan suatu demonstrasi sains untuk dipelajari oleh pelajar SMA. Demonstrasi ini menggunakan tesla coil, sebuah litar elektrik yang mampu mengangkat benda.


Fatalnya, Jackson melakukan dua kesalahan dalam demonstrasi ini. Kesalahan pertama adalah ia tidak memberikan alas di bawah tesla coil. Sedangkan kesalahan kedua, ia tidak menggunakan sarung tangan getah ketika memegang kumparan litar. Beruntung, elektrik tersebut bergerak dari lengan menuju bahagian belakang kepalanya. Apabila elektrik tersebut bergerak menuju jantung, sudah dipastikan Jackson tidak akan selamat.


Kes yang lebih tragis dialami oleh Sheharbao Sanghi, pelajar siswazah di University of California, Los Angeles. Sanghi tewas terbakar ketika bereksperimen dengan zat mudah terbakar bernama t-Butyllithium.Banyak pelajar siswazah yang sering mengalami kemalangan di makmal. Kemalangan ini sering disebabkan kerana bahan kimia yang mudah terbakar ataupun yang beracun. Bahkan kandungan magnet yang dimiliki MRI, scanner pengukur aktiviti otak, berisiko menarik benda-benda logam yang membahayakan juruteknik makmal.


Pemburu badai

 Ketika orang-orang berlari menjauhi badai, para pemburu badai justru mendekati badai tersebut untuk menempatkan sensor angin dan tekanan sedekat mungkin. Namun, memburu tornado adalah pekerjaan yang berbahaya.

Pada bulan Mei 2013, seorang pemburu badai berpengalaman bernama Tim Samaras tewas bersama anak dan pengejar badai lain saat mengejar tornado di El Reno, Okla.


"Tornado tersebut adalah tornado pertama yang saya elakkan. Saya telah melihat ratusan badai dalam karier saya, tetapi tornado tersebut adalah monster," ungkap Tony Laubach, seorang ahli meteorologi di DeSoto, Illinois.


Walaupun begitu, ternyata ada bahaya lain yang mengincar para pemburu badai, yakni petir. Laubach mendedahkan bahawa petir jauh lebih mematikan kerana menyerang secara rawak. Bahkan ketika petir menyambar benda di dekat seseorang, kesan setrum akan dapat dirasakan oleh orang tersebut.


Ahli fisiologi buaya
 

Seorang ahli fisiologi buaya akan menghadapi bahaya yang mungkin tidak pernah dibayangkan oleh orang lain. Roger Seymour, salah satu ahli fisiologi tanaman dan haiwan dari University of Adelaide di Australia, berjaya menangkap seekor buaya pada tahun 1980-an.

Pada tengah malam, Seymour dan pasukannya pergi ke sebuah perairan yang dipenuhi buaya. Mereka kemudian membaling dan melingkarkan tali ke tubuh buaya. Buaya akan berjuang hingga keletihan sebelum Seymour menariknya ke daratan.


Buaya yang ditangkap akan diteliti. Setelah para penyelidik selesai melakukan penyelidikan, mereka biasanya akan menggiring buaya kembali ke air. Namun, tidak jarang buaya akan kembali ke daratan untuk mencari makan dan menuju ke kem penyelidik."Pekerjaan ini bukan untuk pengecut," ujar Seymour

sumber: kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online