Saturday 17 August 2013

7 Fakta Menarik Tentang Burger


Semua orang suka makan burger walaupun makanan segera ini tidak baik untuk kesihatan. Tambahan pula sekarang ini, banyak burger dijual di tepi-tepi jalan atau di restoran besar. Makan di Mc Donald atau Burger King sangat nyaman dan indah. Justeru, tahukah pembaca semua bagaimana burger itu terbentuk. Di sini penulis memaparkan 7 fakta yang dipetik daripada kompas.com mengenai burger.


Walaupun dikategorikan sebagai junk food, tetapi makanan ini tetap popular dan tak kekurangan peminat. Sebahagian orang juga berkilah burger yang dilengkapi salad dan tomato lebih sihat.
 

 
Padahal kenyataannya kandungan garam dalam burger cukup tinggi. Belum lagi penggunaan daging olahan yang sudah diketahui mempunyai kesan buruk bagi kesihatan. Terlepas dari kontroversi tentangnya, tak ada salahnya mengetahui fakta menarik tentang makanan yang awalnya berupa sanwich ini.

 
1. burger pertama
Burger awalnya ditemui oleh seseorang yang bernama Louis Lassen. Bermula di tahun 1900, Lassen menyajikan sandwich isi daging yang kemudian disebut sebagai hamburger. Mengapa dinamakan demikian? Usut punya usut, nama hamburger mengandungi nama bandar asalnya yaitu Hamburg, Jerman.

 
2. burger terbesar
Burger terbesar di dunia disajikan di Las Vegas dengan nama Quadruple Bypass Burger. Guinness World Record bahkan mencatatnya sebagai burger paling berkalori di seluruh dunia.

 
3. ganti nama
Semasa perang dunia pertama, kerajaan Amerika Syarikat ingin menukar nama hamburger dengan "liberty sandwiches". Malangnya, usaha menukar nama ini tidak berjaya.

 
4. penggunaan
Para pakar mengatakan, pengambilan makanan ini di AS mencapai 13 juta burger setahun. Jika dibentangkan, jumlah itu setara dengan jarak 32 kali keliling dunia.

 
5. pilihan selebriti
Tahukah anda Raja Rock n 'Roll Elvis Preseley merupakan penggemar berat burger? Dikatakan pelantun lagu "Can't Help Falling in Love" ini selalu menyempatkan diri untuk makan burger dalam turnya.

 
6. Hall of fame
Di Seymour, Wisconsin, AS, terdapat Hamburger Hall of Fame atau galeri reputasi hamburger. Jika anda penggemar berat makanan ini, mungkin anda butuh pergi ke bandar ini.

 
7. parfum hamburger
Wangian ini diciptakan khusus bagi mereka para penyuka daging. Untuk mendapat sensasi "daging" hamburger, diciptakanlah produk yang dinamakan Flame. Produk tersebut diciptakan dari daging yang dibakar.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online