Saturday 31 August 2013

4 masalah Seks Dalam Kalangan Wanita



Masalah disfungsi seksual selama ini lebih banyak menyoroti sisi kaum lelaki sahaja . Padahal, keadaan tersebut boleh juga terjadi pada perempuan. Umumnya , masalah disfungsi seksual baik pada lelaki mahupun perempuan dicetuskan oleh pelbagai gangguan dan penyakit , baik fizikal mahupun mental.


Disfungsi seksual pada perempuan boleh terjadi pada usia berapa pun . Tetapi , masalah ini umumnya muncul pasca lahir atau selama proses menopause . Berikut ini adalah beberapa masalah yang paling umum yang berkaitan dengan disfungsi seksual pada perempuan :

1 . terganggunya ghairah

Masalah disfungsi seksual pada perempuan salah satu penyebabnya adalah kurang mempunyai ghairah seksual atau minat dalam seks. Dalam keadaan ini, banyak faktor yang boleh mempengaruhi termasuk di antaranya perubahan hormon, keadaan perubatan dan rawatan ( misalnya , penyakit kanser dan kemoterapi ), kemurungan , kehamilan , tekanan, dan keletihan. Kebosanan dengan rutin seksual yang teratur juga boleh menyumbang kepada kurangnya keghairahan untuk melakukan hubungan seks.

2. tidak terangsang

Pada perempuan , ketidakmampuan untuk terangsang secara fizikal semasa aktiviti seksual akan menyebabkan pelumasan pada faraj tidak cukup. Ketidakupayaan untuk menjadi terangsang mungkin juga berkaitan dengan timbulnya rasa cemas. Di samping itu, beberapa kajian kini juga sedang menyiasat sejauh mana hubungan masalah aliran darah pada daerah organ genital perempuan dapat mempengaruhi ghairah dalam melakukan hubungan seks.

4. Sukar orgasme ( anorgasmia )

Anorgasmia adalah istilah perubatan untuk masalah kesulitan mencapai orgasme secara teratur selepas rangsangan seksual yang cukup. Anorgasmia sebenarnya adalah kejadian yang sangat umum, yang mempengaruhi sekurang-kurangnya 1 daripada 5 wanita di seluruh dunia. Hal ini dapat disebabkan oleh perencatan seksual wanita, pengalaman, kurangnya pengetahuan, dan faktor psikologi seperti rasa bersalah , kecemasan, atau trauma seksual masa lalu. Faktor-faktor lain yang menyumbang terhadap anorgasmia termasuk penggunaan ubat- ubatan tertentu, dan penyakit kronik.

5. Kesakitan saat berhubungan

Sakit semasa berhubungan seksual boleh disebabkan oleh beberapa masalah , termasuk endometriosis , massa panggul , kista, vaginitis , sekurang-kurangnya pelinciran , adanya parut dari operasi , atau penyakit berjangkit seksual. Selain itu suatu keadaan seperti rasa takut ketika melakukan penetrasi juga akan mencetuskan sakit semasa senggama. Hal ini boleh terjadi akibat fobia seksual atau pengalaman traumatik sebelumnya .

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online