Wednesday 14 August 2013

10 Perkara Yang Boleh Merosakkan Kesuburan Lelaki



Walaupun tidak semua kemandulan atau gangguan kesuburan diketahui penyebabnya, ada beberapa faktor yang diduga kuat boleh menurunkan tahap kesuburan, contohnya ubat-ubatan, alam sekitar, penyakit, sehinggala gangguan organ pembiakan.

Beberapa kebiasaan tertentu juga diketahui dapat menurunkan jumlah dan kualiti sperma. Misalnya berbasikal, yang dapat memberikan tekanan pada testis, bahagian yang menghasilkan sperma. Tekanan pada zakar pun akan menyebabkan mati pucuk dan mengganggu kemampuan ereksi.

Berikut 10 perkara yang boleh mengganggu kesuburan lelaki.
1. MerokokIni adalah salah satu tabiat buruk yang mencetuskan kemandulan lelaki. Kandungan nikotin dan tembakau pada rokok merosakkan sperma dan mengurangkan jumlahnya.

 
2. Berat badanBerat badan juga perlu menjadi perhatian utama. Tak hanya berakibat buruk pada kesihatan secara keseluruhan, berat badan berlebih boleh mempengaruhi kesuburan juga. Obesiti mencetuskan perubahan hormon yang tidak normal sehingga menyebabkan kemandulan.

3. StresStres disebut banyak ahli pembiakan sebagai faktor penyebab gangguan kesuburan. Pada beberapa kes, stres juga boleh mencetuskan disfungsi erektil.
4. AlatKini alat hampir tak boleh dipisahkan dari kehidupan kita. Namun, kebiasaan menaruh alat di pangkuan dalam waktu lama boleh mengakibatkan buruk pada kesuburan lelaki. Alat, terutama laptop, memberikan panas pada testis yang boleh merosakkan sperma.

5. SteroidUntuk mendapat bentuk tubuh kekar, tak jarang lelaki menggunakan cara segera, iaitu dengan suntik streroid. Padahal ini adalah salah satu pencetus kemandulan yang tak diduga.

6. Mandi air panasMandi air panas mungkin memberikan rasa nyaman dan rileks, tetapi juga mencetuskan ketidaksuburan. Hal ini kerana air panas yang mengenai testis akan merosakkan sperma. Kajian menunjukkan, rutin duduk di sauna juga memberikan kesan yang sama.

7. Radiasi telefon bimbitLelaki cenderung sering meletakkan telefon bimbitnya di dalam poket seluar. Padahal radiasi dari telefon bimbit boleh menjejaskan testis dan secara beransur-ansur akan mencetuskan disfungsi erektil dan kemandulan.

8. AlkoholAlkohol mengurangkan pengeluaran testosteron sehingga berpengaruh pada penurunan jumlah sperma.

9. Seluar dalam ketatSeluar dalam ketat membuat rasa panas pada testis yang mempengaruhi jumlah sperma dan kesuburan.

10. Ubat-ubatan terlarangOrang yang mengambil  ubat-ubatan terlarang, seperti ganja, lebih mungkin untuk mengalami penurunan jumlah sperma dan disfungsi erektil.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online