Sunday, July 14, 2013

Umur Panjang Sebab Buah-buahan dan Sayur-sayuran

  


      Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran. Nasihat tersebut sudah sering kita dengar sejak masih kecil. Namun, seiring dengan bertambahnya usia, rasanya buah dan sayur makin tersisih dari pola makan sehari-hari.Selain menyediakan vitamin, mineral, dan serat yang diperlukan tubuh, ternyata rutin mengambil buah-buahan dan sayur juga boleh membuat kita lebih panjang umur.

Hal tersebut disimpulkan dari kajian sepanjang 13 tahun terhadap 71.000 orang Sweden berusia 45-83 tahun. Kajian itu mengukur tentang pengambilan buah dan sayur serta usia harapan hidup para responden.
Ternyata, mereka yang makan sekurang-kurangnya satu sajian buah setiap hari berusia 19 bulan lebih panjang dibanding orang yang tidak pernah makan buah. Hal yang sama didapat dari orang yang makan sayur. Rutin makan sayur setiap hari memanjangkan umur sampai 32 bulan.

      Pengambilan data kaji selidik ini dilakukan antara tahun 1997-1998. Di akhir tahun 2010, kira-kira 11,500 responden meninggal dunia.Walau sudah terbukti baik bagi tubuh, sebenarnya berapakah jumlah yang perlu kita makan buah-buahan dan sayur yang dianjurkan?Para penyelidik mencatatkan bahawa makan lima kali sayur dan buah setiap hari adalah yang terbaik. Makan dengan porsi kurang dari itu kesannya terhadap usia harapan hidup menjadi tidak optimum.

    Menurut Alicia Wolk, PhD, salah seorang penyelidik, sebaiknya kita mengambil lebih banyak sayur-sayuran berbanding  buah -buahan . Tetapi, baik buah maupun sayur, harus ada dalam menu harian."Buah dan sayur mengandungi jenis vitamin dan mineral yang berbeza, yang tidak boleh kita dapati dalam makanan lain. Buah-buahan pada dasarnya lebih tinggi kalori. Meski begitu, buah-buahan dan sayur harus sama-sama dimakan," katanya.
 

     Pengambilan buah dan sayur secara rutin juga diketahui menurunkan risiko terkena penyakit berbahaya, seperti kanser, penyakit jantung, obesiti, dan diabetes. Selain itu, sistem kekebalan tubuh dan tekanan darah menjadi lebih baik.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online