Saturday 20 July 2013

Sebab Jersi Dia Didenda


Sanggup Menolak Jersi Tajaan Amalkan Riba
Sebagai seorang pemain bola sepak yang profesional , beliau sepatutnya menurut apa sahaja kehendak kelab. Namun bukan bagi pemain profesional beragama Islam ini. Beliau sanggup didenda kerana enggan memakai jersi yang ditaja oleh syarikat pinjaman yang mengenakan bunga yang tinggi. Lihatlah betapa pemain Senegal ini sangat mematuhi kepada ajaran Islam agar tidak mengamalkan riba dalam perniagaan. Kesanggupan beliau berbuat demikian menunjukkan pemain bola sepak dalam liga perdana Inggeris yang beragama Islam sangat menjaga kepercayaan agama mereka.


Menurut sebuah akhbar tabloid Britain, isu berkenaan bermula apabila empat pemain Newcastle United dikatakan akan memboikot memakai jersi tajaan Wonga.Com kerana menjalankan perniagaan bertentangan dengan syariat Islam. Baca seterusnya di sini.

Sebenarnya ramai lagi pemain profeional di dalam Liga Premier Inggeris dan La Liga Sepnyol yang pemain mereka beragama Islam. Terdapat kelab-kelab yang dapat menghormati agama pemain bola sepak tersebut.Namun begitu, sesetengah masyarakat di negara kita tidak menghormati kepercayaan agama bangsa lain. Mereka sanggup mencetuskan kemarahan umat Islam dengan mempersendakan kepercayaan umat Islam. Justeru, kebanyakan pemilik kelab bola sepak terkenal dunia tahu menghormati kepercayaan pemainya. Persoalanya di sini, mengapakah sesetengah orang sanggup memalukan diri sendiri dengan mempersendakan agama orang lain.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online