Friday 12 July 2013

Pasangan Jarang Bertengkar, Hidup Lebih Panjang

    

     Perkahwinan yang panjang dan bahagia tentu menjadi harapan pasangan yang sudah lama atau baru sebentar berkahwin. Pasangan yang saling memberikan sokongan  dan empati tentu sangat membahagiakan.Namun, perkahwinan tentu tak mungkin dilewati tanpa adu hujah. Mungkin tak masalah jika hal tersebut hanya beberapa kali berlaku. Namun, bagaimana jika pertengkaran terus berlaku dalam kehidupan rumah tangga?
       Pertengkaran dan adu argumentasi yang terus-menerus ternyata boleh membahayakan kesihatan mereka yang berkahwin. Penelitian para ahli dari Brigham Young University Utah membuktikannya setelah mengikuti 1.700 pasangan yang telah berkahwin selama dua dekad.Pada kajian ini, para reponden ditanya tentang kesihatan mereka dari skala buruk sampai baik. Penelitan juga menanyakan pendapat responden tentang hujah, kebahagiaan, dan kualiti hidup. Penyelidikan mencari, lebih banyak argumentasi yang dilakukan, makin buruk kesihatan pasangan secara umum. Penyelidikan juga mendapati, topik kewangan dan saudara ipar menjadi yang paling sering diperdebatkan. Topik seperti dengan siapa akan menghabiskan Krismas boleh menjadi awal pertengkaran.
      Penyelidikan juga menyatakan, menjalani pernikahan yang bahagia menjadi kunci hidup panjang. Namun, perkahwinan yang bahagia dan kesihatan bergantung pada bagaimana pasangan tersebut bekerja sama dan saling membetulkan.Kajian yang dimuat dalam Journal of Marriage and Family ini juga menunjukkan, pasangan yang bahagia cenderung senang menyantap hidangan sihat bersama. Mereka lebih senang melakukan ini daripada melihat pasangannya makan junkfood atau tinggal di pub.
    Pasangan yang bahagia juga mengalami stres yang lebih rendah kerana waktu tidur yang lebih baik. Mereka juga senang melakukan aktiviti outdoor, misalnya sukan bersama. Pasangan ini akan saling mengingatkan bila salah satunya merokok atau punya janji dengan doktor."Pernikahan yang bahagia adalah ketika salah satu mempunyai hari yang buruk, maka yang lain akan berempati dan memberikan support. Dorongan ini akan mengurangkan tekanan dan melawan penurunan kesihatan," kata pemimpin penyelidikan, Rick Miller.
      

       Perkahwinan yang bahagia, kata Miller, juga mempunyai komponen pencegahan kesihatan. Komponen ini di antaranya insurans kesihatan. Pasangan yang berbahagia, kata Miller, akan melakukan kaunseling dan terlihat pada potongan insurans untuk pasangn yang berkahwin.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online