Friday, July 19, 2013

Gemuk Itu Warisan Atau Gaya Hidup


Tiada siapa di dunia ini mahu dirinya gemuk. Namun begitu, kegemukan seakan-akan diwarisi bukanlah dipinta oleh kita semua. Jika kegemukan itu menjadi kita lebih hebat, makanya gemuk itu sudah menjadi satu gaya hidup atau trend masyarakat masa kini. Persoalanya, benarkah begitu?

Dr. James Rosen, seorang professor dari the University of Vermont menyatakan, "Kami mengetahui bahawa di luar faktor persekitaran dan perilaku seseorang, faktor genetik juga berperanan besar dalam menentukan berat badan seseorang."

Sementara faktor genetik berpengaruh terhadap berat badan dan membuat seseorang mewarisi gen gemuk dari orang tuanya, maka cara yang paling tepat untuk mencegah berat badan bertambah adalah, bersedia bertanggung jawab untuk diri sendiri dan berusaha untuk melakukan perubahan. Ingat, meski diwariskan secara genetik, kegemukan masih boleh dicegah. Baca selanjutnya di sini .


Sememangnya kegemukan itu diwarisi. Cuma kita boleh mengawal kegemukan yang kita warisi itu. Biar badan kita sihat kerana kegemukan mengundang pelbagai jenis penyakit. Jika bulan Ramadan ini, kita dapat mengawal makan kita, sudah tentu diet khas boleh dilakukan apabila Ramadan meninggalkan kita nanti. Cumanya, gemuk ini sduah menjadi satu gaya hidup bagi masyarakat kerana orang hari ini sudah tidak  kisah atau peduli dengan diri yang gemuk. Asalkan dapat hidup dengan aman , selesa dan sihat gemuk sudah menjadi trend zaman kini. Malah, ramai wanita hari ini yang sukakan lelaki boroi atau gemuk. Benarkah begitu....

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online