Tuesday 6 March 2012

AYAT AL-QURAN PADA KAD KAHWIN


Sememangnya ayat yang mulia tiak boleh diletak sewenang-wenangnya. Apabila ayat mulia itu dibuang ataupun di buat sesuatu yang tidak elok, maka kita yang menerima balasanya. Malahan ia juga umpama menghina agama Islam. Kepada yang ingin membuat kad undangan perkhwinan, fikirlah dulu. Petikan daripada akhbar Berita Harian:

KUALA LUMPUR: Perbuatan mencetak ayat al-Quran dan hadis Nabi SAW pada kad jemputan kahwin boleh menjejaskan kesucian Islam jika kad itu dibuang merata-rata, kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha.
Beliau berkata, tindakan itu juga mungkin boleh dikategorikan sebagai menghina ayat al-Quran.
“Istilah suci dalam Islam seperti Bismillah, Assalamualaikum dan sebagainya tidak boleh digunakan dengan sewenang-wenangnya kerana dikhuatiri akan disalah guna dan diletak di tempat yang tidak sewajarnya,” katanya.

Namun, Othman berkata pihak terbabit meletakkan ayat suci al-Quran dan hadis pada kad jemputan kahwin dipercayai berniat baik iaitu ingin memberi peringatan dan berdakwah kepada orang lain, bagaimanapun ia patut dielakkan. Baca seterusnya....

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online