Thursday, March 31, 2011

BELAJAR TAK PERLU TINGGI-TINGGI

Entri di atas kadang-kadang saya terasa la juga bila ada orang kata sedemikian. Baru-baru ni , adalah suadara datng ke rumah. Beliau hanyalah bekerja kilang sahaja. ( rendah diri sangat ). Maklumlah lepasan SPM saja, habis sekolah terus kerja kemudian kahwin. Dah lama kerja kilang dari sekecil-kecil kilang hingga sebesar-besar kilang di Penang dan SP. Apa yang saya terasa apabila ada ayat sebegini. " Hangpa belajar setakat SPM saja boleh pi luar negara , kilang hantar pi kursus. Mengaji tinggi-tinggi pun tak boleh pi". Aduh...memang la kerja kilang hari ni sangat senang nak pergi ke luar negara. Kalau kilang yang kita kerja , kilang Jerman..sah-sah kita boleh pi Jerman. ataupun Amerika Syarikat. Kata mereka pergi kursus , jadi betulah kata orng tu , kita belajar tinggi-tinggi pun belum tentu boleh pi luar negara. Kepada pembaca yang belum belajar tinggi-tinggi cuba anda fikirkan...kalau nak pergi luar negara , belajar setakat SPM saja. Tak payah susah-susah nak ambik degree atau doctor. Betul ka..habis kalau dah ada degree dan kerja kat kilang tak boleh ke luar negara? tentu pembaca ada pendapat masing-masing kan?

3 Comments:

kpah k-poh said...

akak belajar takat STPM..pastu dah ada yg meminang...( sbb cun lah kot)..hahaaa..

Yan said...

Assalam ..

salam kenal.

eemmm sekarang ni kalau nak p luar negeri senang dah..AA selalu buat zero fare..kumpul je lah duit noreh. Sure leh kuar negeri..hee..

Adinda Amy Sensei said...

kalau setakat nak keluar negeri..tak perlu kene belajar tinggi baru leh gi....ada duit, semua boleh terbang...hehehe..


anyway...salam ziarah....datang dari blog kakakku kakpah...moga ceria selalu ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online