Friday, February 11, 2011

MAKAN DAN OBESITI


Melihat entri di atas , Secara amnya, obesiti merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Obesiti kini dianggap sebagai satu penyakit dan terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi keterlaluan. Lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Selain daripada mengehadkan kegiatan fizikal dan sosial, jangka hayat penghidapnya juga semakin pendek ( sumber wikipidea )

Apakah kaitan obesiti dengan makan? Haaa...aku nak cerita sikit pasal makan. Apakah dengan makan makanan ini menyebabkan obesiti?
Kadang-kadang aku makan makanan ni, macam hari ni. malam aku makan ni ja. Nasi tak jamah pun. Memang betul la, kalau selalu makan benda ni boleh jadi obesiti. Macam aku, dulu berat 55kg ja, sekarang dah 85kg. Mungkin setahun ke setahun berat badan bertamabah kot. Seluar dulu saiz 33 ja. sekarang dah 38 hingga 40. Adussss...sebab tu sekarang malam dah tak makan nasi. Siang pun jarang-jarang makan. Diet tahap gila babai ni.

Agak-agak pembaca sekalian , bagaimana cara yang terbaik untuk kita kurangkan berat badan? Bagi kurang ja, bukan nak slim macam model. Kalau makan yang ni mungkin tak obesiti kot?
Yang ni asal Malaysia, kalau makan ni pun obesiti, susah la nanti masa raya kan , tak terhidang. Uisshhh...tak dak baulu , tak syok la. Aku rasa BMI aku tak stabil bukan kerana baulu ni , tapi kerna berger di atas. Mungkin juga aku makan tak ikut time atau mungkin juga aku dah ditakdirkan begini.

Jadi , bila makan kita kena beringat. takut nanti obesiti...susah kerana obesiti punca segala penyakit. Jangan makan banyak sangat........

7 Comments:

Kaseh said...

takper cikgu..meh kita sama2 diet.. lalaala..lelaki tkpa..metabolisme tiggi senang nak turun berat.. pmpuan ni liat sket...

Anonymous said...

Tu yang masalah tu...pantang sekarang ni...pantang tengok nak makan ja...hahahhaha

Anjungsena

i am S!L4H.. said...

wowww sedapnye....burger..

Anonymous said...

Sedap tu yang membuatkan badaku bertambah berkilo-kilo sebulan .Adusss....yang sedap tu lah memudaratkan...hahahhaah

Anjungsena

i am S!L4H.. said...

ha a kan..yg sedap tu la yg berpenyakit..ish3

Sharifah nor said...

geng ler..obesiti jugak ni..skrg sibuk masuk kelas aerobic..( mkn duk mcm tu jgk...hee) entah bila nak turun berat badan ni..tak tau lah...

Anonymous said...

Sharifah Nor

Kurangkan berat..bukan nak bagi kurang mcm model ...asalkan sihat sahaja kan.

Anjungsena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online