Monday 12 October 2009

BULAN BAHASA

Tahukah anda Bulan Oktober ini adalah bulan bahasa?

Mungkin ada yang berkata ya, atau ramai yang berkata tidak tahu...bukan disebabkan saya mengajar Bahasa Melayu lantas mengajak orang ramai mengingati Bahasa ibunda kita. Sayang sekali terdapat rakan-rakan yang mengajar mata pelajaran selain BM begitu sinis dan menjengkelkan apabila bertanya mengenai BM. Walhal, setiap rakyat Malaysia perlu belajar BM dan lulus Bahasa. Justeru , saya dapat mengatakan bahawa Bulan Bahasa Kebangsaan di negara kita amat suram dan kelam...berbanding dengan kempen-kempen pelancaran yang lain.

Selain itu, ramai yang tidak mengendahkan Bulan Oktober ini sebagai bulan Bahasa. Kerana apa?
Pihak yang melancarkan Bulan bahasa Kebangsaan perlu sedar bahawa bulan Oktober sehingga Disember merupakan bulan peperiksaan bagi kebanyakan sekolah. Bukankah yang melaksanakan aktiviti berkaitan dengan bulan Bahasa biasanya melibatkan institusi pendidikan. Jika kita ingin melihat pihak swasta atau pun badan berkanun yang lain menjayakan bulan bahasa kebangsaan ..jangan bermimpi dan boleh dikira dengan jari. Pelajar kita sibuk dengan PMR, SPM dan STPM.Begitu juga dengan guru-guru yang mengajar. Justeru bagaimana Bulan Bahasa ini dapat diaplikasikan dengan berkesan?

Bulan Bahasa yang dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri akan berlalu begitu sahaja. Mengapa saya berkata demikian? Jika perkara yang melibatkan BM , orang Malaysia yang berbangsa Melayu sendiri pun endah tak endah sahaja. Maka dapatlah dikatakan bahawa hanya bulan sahaja yang berbahasa....kerana manusia tidak tahu bulan ini bulan apa?

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online